Breathe yourself happy - de kracht van ademwerk

 

Ademen, zo vanzelfsprekend. Het wordt autonoom (vanzelf) aangestuurd, je hoeft er in feite niets voor te doen. Het geeft ons zuurstof, brengt rust, activeert en brengt in beweging. Maar, een verkeerde ademhaling kan voor lichamelijke klachten zorgen (benauwdheid, een opgejaagd gevoel, verhoogde bloeddruk, duizeligheid, just to name a few).

 

Hoe werkt dat nou?

Als we inademen, brengen lucht met veel zuurstof (O2) ons lichaam in. Bij uitademen blazen we koolzuurgas rijke lucht (CO2) naar buiten.

CO2 is een afvalproduct van de verbrandingsprocessen in onze organen en spieren. Een gedeelte ervan wordt in het bloed opgenomen en de rest wordt uitgeademd. Koolzuurgas stimuleert de afgifte van zuurstof uit ons bloed naar onze lichaamscellen. Die zuurstof wordt dus door ons bloed vervoerd naar elke cel in ons lichaam. Wanneer een cel genoeg zuurstof ontvangt, kan hij goed zijn werk doen. Cellen die beschadigd zijn herstellen sneller als ze voldoende zuurstof krijgen.

 

Een tekort aan CO2

Bij een verkeerde ademhaling verversen we de lucht te vaak en verliezen we te veel koolzuurgas. Hierdoor blijft er te weinig koolzuurgas in het bloed en bij een tekort aan CO2 ontstaat vaatvernauwing, waardoor de hersenen minder goed doorbloed worden en weinig zuurstof krijgen.

 

Bij een verkeerde ademhaling en een tekort aan CO2, gaat het spierweefsel dat rondom je organen zit, zoals de luchtwegen, darmen, slagaderen, de maag, zich samentrekken. Hierdoor ontstaan stressklachten zoals; benauwdheid, druk op de borst, een opgejaagd gevoel, hartkloppingen, tintelingen in vingers, voeten of mond, veel zweten, verhoogde bloeddruk en duizeligheid.

 

De relatie tussen ademhaling en stress

Als we niet bewust ademen, wordt de ademhaling gestuurd door het ademhalingscentrum. Normaal gesproken gaat op een goede manier ademen dus ook vanzelf. Maar stress en emoties doen veel met ons lijf, waaronder met onze ademhaling. Ons ademcentrum wordt geprikkeld en onze ademhaling wordt automatisch versneld. Wanneer we ontspannen, vertraagd onze ademhaling zich ook weer automatisch. Maar, bij langdurige stress raakt je lichaam aan deze toestand gewend. Het ademhalingscentrum raakt gewend aan het lagere koolzuurgasgehalte dat bij een versnelde ademhaling hoort. Ons ademhalingscentrum raakt ontregeld, waardoor we fulltime een verkeerde, te snelle en hoog zittende ademhaling aannemen.

 

Stress verlagen

Stress, negatieve gevoelens, angst en spanning prikkelen het ademcentrum. Ervaar je regelmatig stress? Merk jij dat je 'monkeymind' de overhand neemt? Merk je dat je sneller en meer via de borstkas ademt? Door met regelmaat een bewust moment van ontspanning te plannen voor jezelf, leert jouw lijf opnieuw de ademhaling te verlengen en te verlagen. Zo ontspan je beter, verminder je spanning in je nek en schouders en creëer jij meer energie!

 

Ook is het belangrijk om onderliggende stressklachten te verminderen; degene waardoor jouw lijf de verkeerde ademhaling aangeleerd heeft. Een fijne massage helpt je om deze stressklachten te verminderen. Regelmatig een moment van ontspanning en selfcare ondersteunt een constante rust in je lijf. Maak het jouw ritueel en ervaar hoe jouw geest tot rust komt. Ervaar hoe je ademhaling verbeterd en geniet van meer energie in je dagelijks leven.

bekijk aanbod

 

 

Ademhalingsoefening

Door dagelijks een moment bewust te ademen, met gerichte ademhalingsoefeningen, leer jij jouw monkeymind te verstillen. Maar je leert ook jouw ademhalingssysteem weer te laten wennen aan een juiste ademhaling. Bovendien kun je met eenvoudige ademhalingstechnieken je stressniveau verlagen, waarmee stresshormonen (hier kun je meer lezen) in je bloed afnemen en je je meer ontspannen voelt.

 

  1. Ga rustig rechtop zitten of op je rug liggen.
  2. Plaats je handpalmen op je buik, net onder je navel.
  3. Breng je aandacht naar je handen en adem rustig in via je neus. Voel je (onder)buik uitzetten, zo laag als je kan. En hou je adem even vast.
  4. En adem rustig uit via je mond, voel je handen weer terug bewegen. Hou ook dit even vast.
  5. Herhaal dit vijf minuten of langer als je wilt. Adem daarna weer normaal. Neem de tijd om na te voelen.

 

Frisse lucht

By the way; niet alleen jij, maar ook je huis moet ademen. Onze huizen zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd dat we sneller te maken krijgen met droge lucht en te weinig zuurstof in ons huis. Open je ventilatieroosters en gooi dus geregeld je ramen en deuren open. Zorg voor voldoende gezonde, frisse lucht in je huis.

 

Schone, frisse lucht in je huis zorgt voor een positieve vibe. Ventileren en luchten, om de lucht in je huis te zuiveren en om de energie een boost te geven. Er ontstaat ruimte voor positiviteit en lichtheid.

 

Plants baby, plants!

Natuurlijk is voldoende ventilatie belangrijk voor de luchtkwaliteit, maar ook planten kunnen helpen. Elke kamerplant produceert zuurstof, maar niet alle kamerplanten hebben een luchtzuiverende werking. Luchtzuiverende kamerplanten zetten overdag CO2 om in zuurstof en ze brengen waterdamp in de lucht, waardoor de luchtvochtigheid verbetert. En ik, als fanatieke plant-mom in een inhome-jungle, zet er graag een aantal voor je op een rijtje:

 

  • Spathiphyllum (lepelplant)
  • Calathea planten
  • Chlorophytum (Graslelie/Zebragras)
  • Varen planten
  • Hedera (klimop)
  • Ficus planten

COPYRIGHT © 2020 · CANDRA DEVI